Nieuwe gedenkmomenten

De Stichting War Requiem – Bridge to the Future stelt zich ten doel ten tijde van de Airborne Herdenkingen door middel van culturele en kunstzinnige initiatieven bewustwording te stimuleren op het gebied van oorlog, vrede en vrijheid.

Bij de oprichting van de stichting is uit een substantiële schenking van particulieren een fonds gevormd. Hiermee kan Het Gelders Orkest enkele malen het monumentale War Requiem van Benjamin Britten uitvoeren. Dat gebeurde voor het eerst in 2002 en daarna in 2004, 2009 en 2014. Het War Requiem staat in 2019 opnieuw op het programma van Het Gelders Orkest.

Kunstzinnig herdenken

Ook in de jaren tussen de uitvoeringen van het War Requiem wil de stichting een culturele bijdrage leveren aan de Airborne Herdenkingen in de septembermaand. Een overzicht van dit kunstzinnig herdenken door de jaren heen.


In 2016 spelen studenten van ArtEZ Toneelschool en Dic van Duin in het Stadstheater de voorstelling De andere kant van de brug. Met teksten van Teun Smits en regie van Willibrord Keesen.

De Plaats brengt in 2015 in samenwerking met Stichting Bridge to the Future een reprise van De Thuiskomst, een Hollandse Odyssee (12+) uit 2013. Zij doen dit ook voor leerlingen van het Candea College in Duiven en Vmbo ’t Venster uit Arnhem.

Als onderdeel van de 70e herdenking in 2014 van de Slag om Arnhem en Operation Market Garden voert Het Gelders Orkest het monumentale War Requiem van Benjamin Britten uit. Dit gebeurt met steun van en in samenwerking met Stichting War Requiem – Bridge to the Future.

Introdans brengt in 2013 de voorstelling OORLOG&VREDEHet ballet De Groene Tafel van de Duitse Choreograaf Kurt Jooss maakt er deel van uit. Centraal staat de zinloosheid van oorlog en de verschrikkingen als gevolg daarvan. De dodenmars van Frederick A. Cohen, waarop Jooss zijn magnum opus zette, wordt live uitgevoerd op twee vleugelpiano’s. .

Toneelgroep Oostpool brengt in 2013 in een oude Arnhemse steenfabriek de voorstelling Post Mortem (Noël Coward, 1930). Het is een aangrijpend drama, een vlijmscherpe komedie en een woedende aanklacht tegen de oorlog. Een griezelig actueel stuk, gespeeld door een nieuwe generatie Arnhemse acteurs, die de leeftijd van soldaten hebben, het kanonnenvlees.

In 2012 is het thema van de conferentie Compassie. Focus Filmtheater Arnhem sluit daar op aan met de documentaire Justice for Sale, het derde en afsluitende deel uit de Congo-trilogie van regisseurs Ilse en Femke van Velzen. Zes jaar lang hebben zij zich verdiept in de problematiek van seksueel geweld in Congo.

In datzelfde jaar 2012 is er voorafgaand aan de conferentie de fototentoonstelling Shades of Grey van fotograaf Anne Makaske. In het gebouw van Volkshuisvesting te Arnhem toont zij een 36-delige portrettenreeks van zowel Nederlandse als Duitse oorlogsveteranen. Korte teksten, woorden, namen, rangen en data plaatsen iedere deelnemer in zijn of haar eigen context en vragen van de toeschouwer een inspanning om hen te willen begrijpen.

Theatergroep Kwatta brengt in 2011 de voorstelling Nathans kinderen. Het is een prachtige bewerking van het theaterstuk Nathan der Weise dat Gotthold Epraim Lessing ruim 230 jaar geleden schreef en dat nog steeds niet aan actualiteit heeft ingeboet. De voorstelling wordt als theatrale lezing gespeeld tijdens de herdenking van de Slag om Arnhem.

Studenten beeldende kunst van ArtEZ omlijsten in 2009 de uitvoering van het War Requiem met kunstwerken. Zij laten zich hierbij inspireren door dit requiem en de Bridge to the Future gedachte.

In 2008 voeren alle studenten van de toneelopleiding van ArtEZ het door Jouri Vos geschreven stuk MENSEN op. Allemaal maken zij deel uit van de ‘derde generatie’ die in de zeer nabije toekomst voor de uitdaging staat om de traditie van herdenken ‘levend’ te houden.

Toneelgroep Oostpool levert in 2007 een bijdrage met het bijzonder project Schraalhans. Omroep Gelderland zendt dit radiotheater in de vorm van een hoorspel live uit.

Introdans brengt in 2006 de voorstelling Make Love Not War met het ballet De Groene Tafel van Kurt Jooss.