Vertelt over zijn keerpunt

Bastiaan Everink verzorgt een bijzondere bijdrage aan Bridge to the Future. Deze Nederlandse operazanger vertelt over zijn militaire verleden, zijn eigen keerpunt en zijn persoonlijke zingeving. Bewustwording over vrijheid is een belangrijke drijfveer voor de maatschappelijk betrokken Everink, die zich daarom ook inzet voor Bridge to the Future.

Op jonge leeftijd was Everink (Lonneker, 8 juli 1969) al te horen in het plaatselijke kerkkoor en schoolmusicals. In 1988 koos hij het Korps Mariniers. Voor zijn deelname aan de Eerste Golfoorlog (1990-1991) ontving hij een decoratie. Daarna besloot hij een nieuw pad in te slaan, namelijk dat van de opera.

In 1993 begon Everink een studie klassieke zang aan het Twents Conservatorium in Enschede. Hij studeerde daarna verder aan de International Studio of Vocal Arts van James McCray in Den Haag. In 2003 maakte Everdink in Bonn zijn operadebuut als Escamillo in Carmen. Vele rollen bij Duitse gezelschappen volgden. Hij zong van 2011 tot 2016 aan de Deutsche Oper Berlin.

Inmiddels is Everdink een veelgevraagd operazanger, maar zet hij zich ook in voor veteranen met een posttraumatische stress stoornis (PTSS). In Mali zong hij bovendien de aria Toreador voor zijn oud-defensiecollega’s die daar op uitzending waren voor VN-missie MINUSMA.

In Musis Sacrum legt Everdink zijn eigen persoonlijke keerpunt naast het Duitse keerpunt. Dat doet hij tegen de achtergrond van het Slavenkoor uit Verdi’s opera Nabucco. Vervolgens neemt hij de aanwezigen mee in de aria Toreador van Georges Bizet’s opera Carmen. Die aria vertelt over vechten voor vrijheid.